Google Analytics - Perusteista Perusexpertiksi tunnissa!

 

Käy tsekkaamassa Slidesharessa oikea Google Analytics -tehopaketti, Perusteista Perusexpertiksi tunnissa -koulutus! Voit myös ladata esityksen koneellesi.

Ensimmäinen koeryhmä ajettiin läpi koulutuksen maanantaina 3.10., ja palaute oli erittäin positiivista! Koulutuksella pääset Google Analyticsin (GA) perusteista pro-tason vinkkeihin alta aikayksikön! Koulutuksen jälkeen osaat oikaista perusraportteja ja rakentaa esimeriksi offline- ja email-kampanjaseurannat GA:iin. Kysy lisää lomakkeella tai mari.mannisto@statiivi.fi

Varo Youtube-mainosta jäljittelevää huijausta!

Törmäsin YouTubessa huolestuttavaan AdWordsin TrueView-mainosta jäljittelevään huijauskanavaan. Kanavan nimi on Songs Lyrics ja siellä näyttää ensisilmäykseltä olevan suosittuja musiikkivideoita.

 Songs Lyrics -kanavasivu

Songs Lyrics -kanavasivu

Itse asiassa päädyin kanavalle Googlen hausta, jossa hakutermi "Juhli elämää" listasi orgaanisiin hakutuloksiin neljänneksi Songs Lyrics -kanavalla olevan Sampsa Astala - Juhli Elämää (Lyrics) -nimisen videon. Klikkasin hakutulosta. Video alkoi mainoksella, joka kehotti skippaamaan mainoksen heti videon alusta saakka:

Valitettavasti minuun syvälle ehdollistunut reaktio painaa "Skip ad" -nappia oli salamannopea. Klikkasin siis nappia vaikka samalla millisekunnilla tajusin, että oikeat Youtubessa ennen videoita pyöritettävät, "skipattavat" TrueView -mainokset sallivat katsojan ohittaa mainoksen vasta 5 sekunnin jälkeen, ei heti videon alusta. Heti painettuani "Skip ad" -napin kohtaa videolla, avautui selainikkunani taakse seuraavanlainen pop-up:

 Videon klikkauksen jälkeinen huijaussivusto, joka aukeaa avoinna olevan selainikkunan taakse piiloon

Videon klikkauksen jälkeinen huijaussivusto, joka aukeaa avoinna olevan selainikkunan taakse piiloon

Huomasin pop-upin avautuvan selainikkunani taakse ja kävin katsomassa, mihin olinkaan päätynyt. Kyseessä näyttäisi olevan huijaussivusto, joka pelottelee kävijää sillä, että koneeni on saastunut ja pelastaakseni kuvani ja muut tiedostoni, minun pitäisi nyt klikata heidän linkkiään. Uskottavuutta sivusto on hakenut uskottavan näköisestä, joskin tekaistusta verkkosivu-osoitteesta, sekä normaaleista paikka- ja käyttöjärjestelmätiedoista, joita joka ikinen verkkosivu saa IP-osoitteesi ja selaimesi perusteella.

Olen törmännyt vastaaviin huijausyrityksiin aiemminkin, ja vaikka tämä ei ollutkaan ihan kököimmästä päästä, oli huijausyritys ilmeinen. Kokemattomalle netin käyttäjälle tämä sivusto olisi kuitenkin saattanut mennä täydestä, ja ties mitä oikeita viruksia klikkauksen jälkeen olisi klikkaajan koneelle ladattu.

Teknisesti huijausvideo oli rakennettu siten, että "mainos" oli kiinteä osa katsottavaa videota. "Mainoksen" jälkeen video sisälsi noin 2 minuuttia hiljaisuutta musiikin levyn kannen ollessa videon taustana.

Oikea AdWords TrueView-mainos ei ole kiinteä osa katsottavan videon sisältöä, vaan pyörii erillisenä ennen videota. Tässä kuvakaappaus oikeasta Trueview-mainoksesta heti videon alussa ja 5 sekunnin jälkeen:

 Näkymä videon alussa

Näkymä videon alussa

 Näkymä 5 sek videon alusta

Näkymä 5 sek videon alusta

Kuten huomaatte, myös itse "Skip ad" -näkymä eroaa oikeasta sekä Youtuben käyttökielen, sekä grafiikan osalta:

 Oikea mainos

Oikea mainos

 Huijaus"mainos"

Huijaus"mainos"

Kirjoitin tämän postauksen, sillä Statiivi tekee asiakkailleen AdWordsin kautta tehtäviä Youtuben TrueView -videomainoskampanjoita, jotka ovat erittäin toimiva, kustannustehokas ja luotettava tapa tavoittaa erilaisia kohderyhmiä verkossa. Jos en tekisi työkseni digitaalista markkinointia, käyttäisi AdWordsia tai katsoisi Youtubea päivittäin, olisi minulle voinut jäädä tapauksesta mielikuva, että kyseessä oli oikea AdWordsin Youtube-mainos, joka johdatti huijaussivustolle.

On tärkeää, että asiakkaillemme ei jää kuvaa, että AdWordsin kautta ostettavat mainokset ovat epäluotettavia, koska tässä ei ollut kyse oikeasta mainoksesta, vaan oikeaa mainosta melko hyvin jäljittelevästä huijausvideosta.

 Klikkaamalla lippukuvaketta kanavan etusivulla, voit tehdä ilmoituksen loukkaavasta ja huijaukseen pyrkivästä sisällöstä kanavalla

Klikkaamalla lippukuvaketta kanavan etusivulla, voit tehdä ilmoituksen loukkaavasta ja huijaukseen pyrkivästä sisällöstä kanavalla

Mitä sitten voimme tehdä? Googlella on erittäin hyvät mekanismit huijausten ilmiantamiseen. Teimme kanavasta jo ilmoituksen, mutta mitä enemmän ilmoituksia tulee, sitä nopeammin Google ottaa huijauskanavan syyniinsä. Jos haluat auttaa, käy sinäkin ilmiantamassa Songs Lyrics -huijauskanava tästä. Löydät ilmiantopainikkeen kanavan oikeasta yläreunasta lippukuvakkeen alta.

AdWordsin tekstimainokset muuttuvat – miten teen laajennetun tekstimainoksen?

AdWordsin tekstimainokset muuttuvat. Vanhat, vakiotyyppiset tekstimainokset jäävät kokonaan historiaan 31.1.2017. Googlen mukaan mainostajien ei tarvitse tehdä asialle vielä mitään, sillä vanhat mainokset toimivat edelleen. Olemme kuitenkin huomanneet jo muutaman kuukauden ajan, että varsinkin Googlen Display-verkoston tekstimainokset ovat näyttäneet välillä hyvin oudoilta. Olisiko Google on jo alkanut sijoitella myös vanhalla kaavalla kirjoitettuja tekstimainoksia laajennettujen tekstimainosten paikoille? Tämä selittäisi sen, miksi pahimmillaan display-tekstimainokset ovat käsittämätön sekamelska väärässä järjestyksessä olevia puolikkaita lauseita. Tämän välttääksesi sinun kannattaa varmistaa omalta AdWords-tililtäsi tai palveluntarjoajaltasi heti, että kaikki mainoksesi on muutettu jo nyt tulevaisuudessa pakolliseksi tulevaan, laajennettuun mainosmuotoon.

 Kuva: Uusi tekstimainos vs. Vanha tekstimainos

Kuva: Uusi tekstimainos vs. Vanha tekstimainos

Vanhat, vakiotyyppiset tekstimainokset:

  • Otsikko (enintään 25 merkkiä)
  • Näkyvä URL (enintään 35 merkkiä)
  • Kuvausrivi 1 (enintään 35 merkkiä)
  • Kuvausrivi 2 (enintään 35 merkkiä)

 

Uudet, laajennetut tekstimainokset:

  • Kaksi otsikkokenttää vierekkäin (enintään 30 merkkiä per kenttä)
  • Näkyvän URL-osoitteen alkuosa, joka on verkkosivustosi domain (ei rajoitusta)
  • Kaksi valinnaista Polku-kenttää, jotka tulevat näkyviin URL-osoitteeseen domainin jälkeen (enintään 15 merkkiä per kenttä)
  • Yksi kuvauskenttä (enintään 80 merkkiä)

 

Erityisesti otsikoinnin muutos on varmasti tervetullut muutos jokaiselle AdWords-käyttöliittymän käyttäjälle. AdWordsin tapa myös vakiotyyppisissä tekstimainoksissa silloin tällöin heittää jompikumpi kuvausriveistä otsikkoon, on tuntunut hyvin satunnaiselta. Toivottavasti siirtyminen laajennettuihin tekstimainoksiin poistaa tämän epävarmuustekijän.

Toinen suuri muutos liittyy näkyvään URL-osoitteeseen. Laajennetuissa tekstimainoksessa mainoksen näkyvän URLin alkuosa on aina se verkkotunnus, jolle mainos vie klikkauksen jälkeen (lopullinen URL). Esimerkiksi jos lopullinen URL on http://statiivi.fi/blogi/2016/8/31/miksi-ja-kuinka-voidella-mainostoimisto - tulee laajennetun tekstimainoksen näkyvän URLin ensimmäiseksi osaksi statiivi.fi. Tämä ei sinänsä ole kovinkaan mullistavaa, sillä Googlen sääntöjen mukaan tähänkään saakka näkyvän URLin alkuosa ja lopullisen URLin domain eivät ole saaneet oleellisesti tai harhaanjohtavasti poiketa toisistaan. Mikä kuitenkin uudessa mainosmuodossa tuo hyötyä lähes kaikille mainostajille on se, että näkyvän URLin alkuosalla ei ole enimmäismerkkimäärää. Tällöin pitkien verkkotunnusten omistajat saavat erityisen paljon etua, kun heidän domaininsa ei syö mainostekstissä sallittujen merkkien määrää.

 Esimerkki: Laajennettu tekstimainos

Esimerkki: Laajennettu tekstimainos

Näkyvässä URLissa on verkkosivuston domainin lisäksi kaksi valinnaista Polku-kenttää. Nämä sijoitetaan URLin alkuosan perään, ja erotetaan toisistaan vinoviivoilla. Esimerkkimainoksessa ensimmäinen Polku-kentän sisältö on ”google-partner” ja toisen ”palvelut”.

 

Kaikki AdWordsin tekstimainokset tulevat siis jossain vaiheessa muuttumaan laajennetuiksi tekstimainoksiksi, joten kannattaa ottaa asia siis haltuun mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Mikäli olet Statiivin asiakas, ei sinun tarvitse tehdä mitään – me muokkaamme mainokset sopiviksi normaalin optimoinnin yhteydessä. Mikäli haluaisit tarjouksen muokkauspalvelusta, pyydä tarjous täältä. Mikäli haluaisit mieluimmin muokata mainoksesi itse, seuraa näitä ohjeita:

 

 Google AdWords- laajennetun tekstimainoksen luontinäkymä

Google AdWords- laajennetun tekstimainoksen luontinäkymä


Google AdWords-tekstimainoksen muokkaaminen laajennetuksi tekstimainokseksi:

  1. Avaa mainos muokkausikkunassa. Saat automaattisesti vanhan mainoksen sijoiteltuna uusiin kenttiin.
  2. Tarkista, että vanhat mainosteksti on sijoiteltu oikein. Tee tarvittaessa muokkauksia.
  3. Tallenna

HUOM! Huomioi, että menetät vanhan mainoksen mikäli muokkaat mainosta edellä mainitulla tavalla. Useimmissa tapauksissa on suositeltavaa säilyttää vanhat mainokset, muun muassa historiatietojen säilymisen ja analytiikan tarkkuuden vuoksi. Mikäli haluat säilyttää vanhat mainokset, avaa mainoksen alasvetovalikko ja valitse ”Kopioi ja muokkaa”.

Tsemppiä mainosten muokkaamiseen (tai kopiontiin ja muokkaamiseen)! Ja mikäli sittenkin haluat käyttää aikasi järkevämmin ja jättää manuaalisen työn muille, ota yhteyttä. Me klikkailemme kampanjasi kuntoon mielellämme.

Whou! Tämä on Markkinointimölinät!

Kyllä ja kyllä! Tervetuloa uusille sivuillemme ja uuteen blogiimme - Markkinointimölinät! Täällä tulemme keskustelemaan ja kirjoittamaan markkinoinnin perusrakennuspalikoista ja uusimmista ilmiöistä. Mölinöistä saat apua arkisiin markkinoinnin haasteisiin ja pysyt kartalla siitä, mitä markkinoinnin muuttuvassa maailmassa tapahtuu.  Lupaamme työntää muutaman blogin ulos silloin tällöin ja siihen päälle julkaista aika ajoin oppaita ja materiaaleja, jotka helpottavat elämääsi markkinoinnin saralla! Ihan ilmaiseksi. Tilaa uutiskirje niin kaikki herkku tulee suoraan sähköpostiisi!

Miksi ja kuinka voidella mainostoimisto?

Tuntuuko, että mainostoimisto on bisneksessäsi pakollinen paha, joka lähettää isoja laskuja, vaikka ostit mediasta pienimmän mahdollisen ilmoitustilan? Toivottavasti ei!

Meillä mainostoimistoilla on aina tavoitteena se, että asiakas on onnellinen saadessaan työstämme laskun, tuntien että on saanut rahoillensa vastinetta. Joskus kuitenkin tulee eteen tilanteita, joissa näin ei ole. Usein syynä on kaikkien asiantuntijapalveluiden ostamiseen liittyvä tiedon asymmetria - asiakas ei mitenkään voi tietää kaikkia niitä ponnisteluja ja resursseja, joita mainostoimistopalvelun tuottamiseen kuluu. Tämä on luonnollista ja ymmärrettävää. Esimerkiksi niin epäloogista kuin se onkin, pienen ilmoituksen suunnitteluun menee yleensä pitempi aika kuin suuren, sillä saman informaation ja huomioarvon mahduttaminen pieneen tilaan on vaikeampaa.

On kummankin osapuolen intresseissä, että suunnitteluprosessi sujuu niin sutjakkaasti kuin mahdollista. Myös asiakkaan näkökulmasta onkin taloudellisesti erittäin hyödyllistä paneutua hieman suunnittelutoimistojen sielunelämään ja siihen, miten voi itse vaikuttaa työn sujuvuuteen ja näin mainostoimistosuhteen kustannuksiin.

Projektipäällikkömme Mari kirjoitti aiheesta Aurajoen Nuorkauppakamarin blogiin - käy lukemassa yksityiskohdat vinkeistä täältä.

Hätäisimmille pikamuistilista tässä:

  1. Hyvä briiffi
    • Taustatiedot (projektiin vaikuttavat yleisluontoiset seikat, esimeriksi yrityksesi strategia, brändi, yritysilme ym. jos nämä eivät ole suunnittelutoimistolla tiedossa)
    • Aikataulu
    • Tavoitteet
    • Kohderyhmä
    • Kilpailijat
    • Budjetti
    • Aineistovaatimukset, jos olet jo valinnut median tai mediat
    • Projektiin osallistuvat henkilöt ja vastuut
    • Muut odotuksesi projektille
  2. Järjestelmällisyys
    • Älä toimita keskeneräisiä tekstejä, korjaaminen on moninkertainen vaiva sen jälkeen, kun tekstit on taitettu
    • Ole suunnitelmallinen, tee vuosikello, anna toimeksiannot ajoissa
  3. Tee-Se-Itse?
    • Jos sinulla on pulaa rahasta, mutta on aikaa, opiskele ilmaisten materiaalien avulla markkinointia
    • Sen jälkeen voit päättää, onko kustannustehokasta tehdä itse vai sittenkin sijoittaa ammattilaisen apuun
    • Kummassakin tapauksessa opiskelu kannattaa, koska teet informoidumpia ja järkevämpiä hankintapäätöksiä mikäli päädytkin ulkoistamaan markkinoinnin

Sisältömarkkinoinnin ABC

Sisältömarkkinointi ei ole uusi ilmiö ja toki yrittäjät tietävät, että markkinointi on muutakin kuin pelkkiä mainoskyniä, imartelevia latteuksia tai myyjän mairea hymy, mutta kilpailun kasvaessa markkinoinniltakin vaaditaan enemmän. Jokaisen etenkin myyntialalla toimivan yrityksen tulisi ottaa sisältömarkkinointi nykypäivänä käyttöön, sillä se voi olla jopa pelastusrengas kilpailun tiimellyksessä hukkuville yrityksille. Esimerkkinä mainittakoon Marcus Sheridan aka The Sales Lion, joka nosti suosta uima-altaita valmistavan yrityksensä River Poolsin yksinkertaisesti pitämällä blogia, vieläpä juuri silloin kun muu maailma kärsi vuoden 2008 pörssiromahduksesta. 
Sisältömarkkinoinnilla pyritään kasvattamaan asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan, sillä asiantunteva, opastava ja luova sisältö vakuuttaa potentiaaliset ostajat.

Mutta mitä sitten on sisältömarkkinointi ja miksi minua pitäisi kiinnostaa? Lyhyesti selitettynä tämän menetelmän tarkoituksena on siis luoda näkyvyyttä erityisesti verkossa sekä tavoittaa tehokkaasti ennalta määritellyt kohdeasiakkaat. Vaikka perusidea ehkä kuulostaakin tutulta perinteisen markkinoinnin ammattilaisille, on tässä lajissa omat haasteensa, kuten työn määrä ja tulosten saavuttamisen hitaus. 

Sisältömarkkinointi - hyödyt ja haasteet
 
Näkyvyys lisääntyy
Ihmisten nykyaikainen ostokäyttäytyminen on hyvin erilaista kuin mitä se oli vielä pari vuosikymmentä sitten ja vuosituhannen vaihteen jälkeen myös markkinoinnin taktiikat ovat muuttuneet rajusti. Internetistä haetaan yhä enemmän vastauksia arjen tarpeisiin ja Googlen AdWordsia vähänkään käyttäneet varmasti tietävät, että tuotteita ja palveluita googletetaan aktiivisesti tuhansia kertoja kuukaudessa, joten tavoitteena on tuoda yritys jo palveluista valmiiksi kiinnostuneen ihmisen nenän eteen. Optimoitu sisältö auttaa siis tuomaan juuri sinun yrityksesi näkyville silloin kun asiakkaan ostointo on jo herännyt.


Toiset yritykset hyötyvät ehkäpä enemmän kuin toiset, alasta riippuen, mutta erityisesti myyntialan yritykset ja organisaatiot sekä B2B-markkinointi suorastaan tarvitsevat hyvää sisältöä pärjätäkseen muille. Nyt pitää panostaa siihen, että asiakas/ostaja on tyytyväinen ja kaikki yrityksen tuottama sisältö (nettisivut, blogit, mainokset, uutiskirjeet, sosiaalinen media jne.) vaikuttaa siihen; houkuttelevat tekstit, asiantunteva asiakkaan auttaminen sekä ylenpalttisen mainospuheen välttely ovat tänä päivänä arvokkaampia kuin luulisi.


Onnistunut sisältömarkkinointi siis edistää myyntiä, lisää yrityksen näkyvyyttä ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti asiakaskokemukseen, tietysti positiivisesti. Etenkin suomalaiset asiakkaat arvostavat varmasti enemmän yritystä, joka vakuuttaa asiantuntemuksellaan. Luovuutta kannattaa hyödyntää, eikä sisällön tarvitse olla vain tuotetietoja tai faktoja yritystoiminnasta, vaan voit ottaa mukaan esimerkiksi Youtube-videot, blogit ja uutiskirjeet.


Lopussa kiitos seisoo
Tämä markkinointimenetelmä ei välttämättä vaadi suuria taloudellisia uhrauksia tai satoja ylimääräisiä työtunteja, kunhan vain taitoa löytyy.  Erinomaista sisältöä avainsanoilla höystettynä, tarkkaa analysointia ja kärsivällistä seurantaa, näillä eväillä pääsee jo pitkälle.


Pitkäjänteisyyttä vaaditaan, sillä esimerkiksi verkkonäkyvyyden parantaminen on pitkä prosessi, eikä tuloksia välttämättä heti näy. Asiaan tarkemmin perehtymätön yrittäjä saattaakin yllättyä, sillä esimerkiksi Google-tulosten ensimmäisille sijoille pääsy ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan tarvitaan hakukoneille optimoitua sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että kotisivujesi ns. Google-arvo määräytyy esimerkiksi sisällön laadun, sivuston liikenteen ja sivustoosi liittyvien linkkien mukaan, kilpailijoita unohtamatta, ja vaikuttamalla näihin asioihin voit parantaa omaa sijaasi hakukoneiden tuloksissa. Hauska fakta on kuitenkin se, että Googlen toimintaa ei osata aina täysin ennustaa, mutta ahkeruus palkitaan tässäkin tapauksessa. Jos ja kun sitten saat yrityksesi esille, tuo Google sivustollesi runsaasti kävijöitä. Myos sosiaalisen median voima kannattaa ottaa huomioon, sillä voit houkutella etenkin nuorempaa asiakaskuntaa luoksesi mm. Facebookin tai Instagramin avulla.
Sisältömarkkinointi on parhaimmassa tapauksessa erittäin palkitsevaa, joten jos vain intoa ja kiinnostusta löytyy, niin internet pursuaa lisätietoa aiheesta. Alta löydät muutaman ohjeen, joilla aloittaa sisällön parantaminen. 
 
Miten aloittaa? Vinkkejä sisältömarkkinointiin:
 
Asiakas ensin
Ymmärrä nykyisiä asiakkaitasi ja mieti, mitä uudet asiakkaat haluavat. On tärkeää nähdä heidät ihmisinä, sillä persoonallisuus, henkilökohtainen palvelu ja kirjaimellisesti asiakkaan kuuntelu ovat ehdottomasti plussaa. Jos et itse ole suoraan asiakkaiden kanssa tekemisissä, keskustele niiden työntekijöiden kanssa, jotka ovat. Miten voit varmistaa, että nykyiset asiakkaat pysyvät luonasi ja uusia saadaan lisää? 


Kotisivut kuntoon
Tätä ei voi painottaa liikaa. Valitettavan usein näkee varmasti aivan tasokkaitakin yrityksiä, jotka ovat laiminlyöneet nettisivustonsa, joten niitä ei löydä ennen kuin joku sinne ohjaa kädestä pitäen. Käytä sisältömarkkinoinnin ideoita hyödyksesi ja luo sivustosta kaikin puolin houkutteleva, mutta asiantunteva. Sama koskee myös muuta sisältöä, yritä nähdä tekstit, some-kirjoitukset ja muu mediasisältö asiakkaan kantilta: Onko tietoa tarpeeksi? Aliarvioidaanko asiakkaan oma harkintakyky? Miltä sisältö näyttää visuaalisesti? 


Kysy vaikkapa ulkopuolisen mielipidettä, sillä ylimääräinen silmäpari saattaa hyvinkin nähdä sisällössä asioita, joita itse ei välttämättä ota huomioon. Toki voit kääntyä asiantuntijankin puoleen, mutta mikäli toiveasiakkaasi on tavallinen kuluttaja eikä toinen yritys, kysäise mielipidettä vaikka naapurilta.


Hanki tekijät ja työkalut
Voit ulkoistaa sisällöntuotannon tai valmistaa sisältöä itse ja yrityksen sisällä tuotettu sisältö voi olla paljon parempaa kuin ulkopuolelta hankittu, jos työntekijät ymmärtävät sisältömarkkinoinnin päämäärän. Hakukoneoptimoinnin analysointiin taas on monia ohjelmia, kuten Google Webmasters, Adwords, PageRank tai Rankzon.com, joiden avulla voit seurata nettisivujesi näkyvyyttä ja liikennettä.

Mikäli tarvit jeesiä sisältöjen tuotannossa tai vaikka sisältöstrategian luonnissa, kysy ihmeessä sillä autamme mielellämme. Tarjoamme myös ilmaisen markkinoinnin auditin, joka kertoo bisneksesi kehittymiskohdat! Tilaa audit helposti yhteydenottolomakkeemme kautta.