sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnin ABC

Sisältömarkkinointi ei ole uusi ilmiö ja toki yrittäjät tietävät, että markkinointi on muutakin kuin pelkkiä mainoskyniä, imartelevia latteuksia tai myyjän mairea hymy, mutta kilpailun kasvaessa markkinoinniltakin vaaditaan enemmän. Jokaisen etenkin myyntialalla toimivan yrityksen tulisi ottaa sisältömarkkinointi nykypäivänä käyttöön, sillä se voi olla jopa pelastusrengas kilpailun tiimellyksessä hukkuville yrityksille. Esimerkkinä mainittakoon Marcus Sheridan aka The Sales Lion, joka nosti suosta uima-altaita valmistavan yrityksensä River Poolsin yksinkertaisesti pitämällä blogia, vieläpä juuri silloin kun muu maailma kärsi vuoden 2008 pörssiromahduksesta. 
Sisältömarkkinoinnilla pyritään kasvattamaan asiakkaan luottamusta yritystä kohtaan, sillä asiantunteva, opastava ja luova sisältö vakuuttaa potentiaaliset ostajat.

Mutta mitä sitten on sisältömarkkinointi ja miksi minua pitäisi kiinnostaa? Lyhyesti selitettynä tämän menetelmän tarkoituksena on siis luoda näkyvyyttä erityisesti verkossa sekä tavoittaa tehokkaasti ennalta määritellyt kohdeasiakkaat. Vaikka perusidea ehkä kuulostaakin tutulta perinteisen markkinoinnin ammattilaisille, on tässä lajissa omat haasteensa, kuten työn määrä ja tulosten saavuttamisen hitaus. 

Sisältömarkkinointi - hyödyt ja haasteet
 
Näkyvyys lisääntyy
Ihmisten nykyaikainen ostokäyttäytyminen on hyvin erilaista kuin mitä se oli vielä pari vuosikymmentä sitten ja vuosituhannen vaihteen jälkeen myös markkinoinnin taktiikat ovat muuttuneet rajusti. Internetistä haetaan yhä enemmän vastauksia arjen tarpeisiin ja Googlen AdWordsia vähänkään käyttäneet varmasti tietävät, että tuotteita ja palveluita googletetaan aktiivisesti tuhansia kertoja kuukaudessa, joten tavoitteena on tuoda yritys jo palveluista valmiiksi kiinnostuneen ihmisen nenän eteen. Optimoitu sisältö auttaa siis tuomaan juuri sinun yrityksesi näkyville silloin kun asiakkaan ostointo on jo herännyt.


Toiset yritykset hyötyvät ehkäpä enemmän kuin toiset, alasta riippuen, mutta erityisesti myyntialan yritykset ja organisaatiot sekä B2B-markkinointi suorastaan tarvitsevat hyvää sisältöä pärjätäkseen muille. Nyt pitää panostaa siihen, että asiakas/ostaja on tyytyväinen ja kaikki yrityksen tuottama sisältö (nettisivut, blogit, mainokset, uutiskirjeet, sosiaalinen media jne.) vaikuttaa siihen; houkuttelevat tekstit, asiantunteva asiakkaan auttaminen sekä ylenpalttisen mainospuheen välttely ovat tänä päivänä arvokkaampia kuin luulisi.


Onnistunut sisältömarkkinointi siis edistää myyntiä, lisää yrityksen näkyvyyttä ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti asiakaskokemukseen, tietysti positiivisesti. Etenkin suomalaiset asiakkaat arvostavat varmasti enemmän yritystä, joka vakuuttaa asiantuntemuksellaan. Luovuutta kannattaa hyödyntää, eikä sisällön tarvitse olla vain tuotetietoja tai faktoja yritystoiminnasta, vaan voit ottaa mukaan esimerkiksi Youtube-videot, blogit ja uutiskirjeet.


Lopussa kiitos seisoo
Tämä markkinointimenetelmä ei välttämättä vaadi suuria taloudellisia uhrauksia tai satoja ylimääräisiä työtunteja, kunhan vain taitoa löytyy.  Erinomaista sisältöä avainsanoilla höystettynä, tarkkaa analysointia ja kärsivällistä seurantaa, näillä eväillä pääsee jo pitkälle.


Pitkäjänteisyyttä vaaditaan, sillä esimerkiksi verkkonäkyvyyden parantaminen on pitkä prosessi, eikä tuloksia välttämättä heti näy. Asiaan tarkemmin perehtymätön yrittäjä saattaakin yllättyä, sillä esimerkiksi Google-tulosten ensimmäisille sijoille pääsy ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan tarvitaan hakukoneille optimoitua sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että kotisivujesi ns. Google-arvo määräytyy esimerkiksi sisällön laadun, sivuston liikenteen ja sivustoosi liittyvien linkkien mukaan, kilpailijoita unohtamatta, ja vaikuttamalla näihin asioihin voit parantaa omaa sijaasi hakukoneiden tuloksissa. Hauska fakta on kuitenkin se, että Googlen toimintaa ei osata aina täysin ennustaa, mutta ahkeruus palkitaan tässäkin tapauksessa. Jos ja kun sitten saat yrityksesi esille, tuo Google sivustollesi runsaasti kävijöitä. Myos sosiaalisen median voima kannattaa ottaa huomioon, sillä voit houkutella etenkin nuorempaa asiakaskuntaa luoksesi mm. Facebookin tai Instagramin avulla.
Sisältömarkkinointi on parhaimmassa tapauksessa erittäin palkitsevaa, joten jos vain intoa ja kiinnostusta löytyy, niin internet pursuaa lisätietoa aiheesta. Alta löydät muutaman ohjeen, joilla aloittaa sisällön parantaminen. 
 
Miten aloittaa? Vinkkejä sisältömarkkinointiin:
 
Asiakas ensin
Ymmärrä nykyisiä asiakkaitasi ja mieti, mitä uudet asiakkaat haluavat. On tärkeää nähdä heidät ihmisinä, sillä persoonallisuus, henkilökohtainen palvelu ja kirjaimellisesti asiakkaan kuuntelu ovat ehdottomasti plussaa. Jos et itse ole suoraan asiakkaiden kanssa tekemisissä, keskustele niiden työntekijöiden kanssa, jotka ovat. Miten voit varmistaa, että nykyiset asiakkaat pysyvät luonasi ja uusia saadaan lisää? 


Kotisivut kuntoon
Tätä ei voi painottaa liikaa. Valitettavan usein näkee varmasti aivan tasokkaitakin yrityksiä, jotka ovat laiminlyöneet nettisivustonsa, joten niitä ei löydä ennen kuin joku sinne ohjaa kädestä pitäen. Käytä sisältömarkkinoinnin ideoita hyödyksesi ja luo sivustosta kaikin puolin houkutteleva, mutta asiantunteva. Sama koskee myös muuta sisältöä, yritä nähdä tekstit, some-kirjoitukset ja muu mediasisältö asiakkaan kantilta: Onko tietoa tarpeeksi? Aliarvioidaanko asiakkaan oma harkintakyky? Miltä sisältö näyttää visuaalisesti? 


Kysy vaikkapa ulkopuolisen mielipidettä, sillä ylimääräinen silmäpari saattaa hyvinkin nähdä sisällössä asioita, joita itse ei välttämättä ota huomioon. Toki voit kääntyä asiantuntijankin puoleen, mutta mikäli toiveasiakkaasi on tavallinen kuluttaja eikä toinen yritys, kysäise mielipidettä vaikka naapurilta.


Hanki tekijät ja työkalut
Voit ulkoistaa sisällöntuotannon tai valmistaa sisältöä itse ja yrityksen sisällä tuotettu sisältö voi olla paljon parempaa kuin ulkopuolelta hankittu, jos työntekijät ymmärtävät sisältömarkkinoinnin päämäärän. Hakukoneoptimoinnin analysointiin taas on monia ohjelmia, kuten Google Webmasters, Adwords, PageRank tai Rankzon.com, joiden avulla voit seurata nettisivujesi näkyvyyttä ja liikennettä.

Mikäli tarvit jeesiä sisältöjen tuotannossa tai vaikka sisältöstrategian luonnissa, kysy ihmeessä sillä autamme mielellämme. Tarjoamme myös ilmaisen markkinoinnin auditin, joka kertoo bisneksesi kehittymiskohdat! Tilaa audit helposti yhteydenottolomakkeemme kautta.