Miksi ja kuinka voidella mainostoimisto?

Tuntuuko, että mainostoimisto on bisneksessäsi pakollinen paha, joka lähettää isoja laskuja, vaikka ostit mediasta pienimmän mahdollisen ilmoitustilan? Toivottavasti ei!

Meillä mainostoimistoilla on aina tavoitteena se, että asiakas on onnellinen saadessaan työstämme laskun, tuntien että on saanut rahoillensa vastinetta. Joskus kuitenkin tulee eteen tilanteita, joissa näin ei ole. Usein syynä on kaikkien asiantuntijapalveluiden ostamiseen liittyvä tiedon asymmetria - asiakas ei mitenkään voi tietää kaikkia niitä ponnisteluja ja resursseja, joita mainostoimistopalvelun tuottamiseen kuluu. Tämä on luonnollista ja ymmärrettävää. Esimerkiksi niin epäloogista kuin se onkin, pienen ilmoituksen suunnitteluun menee yleensä pitempi aika kuin suuren, sillä saman informaation ja huomioarvon mahduttaminen pieneen tilaan on vaikeampaa.

On kummankin osapuolen intresseissä, että suunnitteluprosessi sujuu niin sutjakkaasti kuin mahdollista. Myös asiakkaan näkökulmasta onkin taloudellisesti erittäin hyödyllistä paneutua hieman suunnittelutoimistojen sielunelämään ja siihen, miten voi itse vaikuttaa työn sujuvuuteen ja näin mainostoimistosuhteen kustannuksiin.

Projektipäällikkömme Mari kirjoitti aiheesta Aurajoen Nuorkauppakamarin blogiin - käy lukemassa yksityiskohdat vinkeistä täältä.

Hätäisimmille pikamuistilista tässä:

  1. Hyvä briiffi
    • Taustatiedot (projektiin vaikuttavat yleisluontoiset seikat, esimeriksi yrityksesi strategia, brändi, yritysilme ym. jos nämä eivät ole suunnittelutoimistolla tiedossa)
    • Aikataulu
    • Tavoitteet
    • Kohderyhmä
    • Kilpailijat
    • Budjetti
    • Aineistovaatimukset, jos olet jo valinnut median tai mediat
    • Projektiin osallistuvat henkilöt ja vastuut
    • Muut odotuksesi projektille
  2. Järjestelmällisyys
    • Älä toimita keskeneräisiä tekstejä, korjaaminen on moninkertainen vaiva sen jälkeen, kun tekstit on taitettu
    • Ole suunnitelmallinen, tee vuosikello, anna toimeksiannot ajoissa
  3. Tee-Se-Itse?
    • Jos sinulla on pulaa rahasta, mutta on aikaa, opiskele ilmaisten materiaalien avulla markkinointia
    • Sen jälkeen voit päättää, onko kustannustehokasta tehdä itse vai sittenkin sijoittaa ammattilaisen apuun
    • Kummassakin tapauksessa opiskelu kannattaa, koska teet informoidumpia ja järkevämpiä hankintapäätöksiä mikäli päädytkin ulkoistamaan markkinoinnin