AdWordsin tekstimainokset muuttuvat – miten teen laajennetun tekstimainoksen?

AdWordsin tekstimainokset muuttuvat. Vanhat, vakiotyyppiset tekstimainokset jäävät kokonaan historiaan 31.1.2017. Googlen mukaan mainostajien ei tarvitse tehdä asialle vielä mitään, sillä vanhat mainokset toimivat edelleen. Olemme kuitenkin huomanneet jo muutaman kuukauden ajan, että varsinkin Googlen Display-verkoston tekstimainokset ovat näyttäneet välillä hyvin oudoilta. Olisiko Google on jo alkanut sijoitella myös vanhalla kaavalla kirjoitettuja tekstimainoksia laajennettujen tekstimainosten paikoille? Tämä selittäisi sen, miksi pahimmillaan display-tekstimainokset ovat käsittämätön sekamelska väärässä järjestyksessä olevia puolikkaita lauseita. Tämän välttääksesi sinun kannattaa varmistaa omalta AdWords-tililtäsi tai palveluntarjoajaltasi heti, että kaikki mainoksesi on muutettu jo nyt tulevaisuudessa pakolliseksi tulevaan, laajennettuun mainosmuotoon.

 Kuva: Uusi tekstimainos vs. Vanha tekstimainos

Kuva: Uusi tekstimainos vs. Vanha tekstimainos

Vanhat, vakiotyyppiset tekstimainokset:

  • Otsikko (enintään 25 merkkiä)
  • Näkyvä URL (enintään 35 merkkiä)
  • Kuvausrivi 1 (enintään 35 merkkiä)
  • Kuvausrivi 2 (enintään 35 merkkiä)

 

Uudet, laajennetut tekstimainokset:

  • Kaksi otsikkokenttää vierekkäin (enintään 30 merkkiä per kenttä)
  • Näkyvän URL-osoitteen alkuosa, joka on verkkosivustosi domain (ei rajoitusta)
  • Kaksi valinnaista Polku-kenttää, jotka tulevat näkyviin URL-osoitteeseen domainin jälkeen (enintään 15 merkkiä per kenttä)
  • Yksi kuvauskenttä (enintään 80 merkkiä)

 

Erityisesti otsikoinnin muutos on varmasti tervetullut muutos jokaiselle AdWords-käyttöliittymän käyttäjälle. AdWordsin tapa myös vakiotyyppisissä tekstimainoksissa silloin tällöin heittää jompikumpi kuvausriveistä otsikkoon, on tuntunut hyvin satunnaiselta. Toivottavasti siirtyminen laajennettuihin tekstimainoksiin poistaa tämän epävarmuustekijän.

Toinen suuri muutos liittyy näkyvään URL-osoitteeseen. Laajennetuissa tekstimainoksessa mainoksen näkyvän URLin alkuosa on aina se verkkotunnus, jolle mainos vie klikkauksen jälkeen (lopullinen URL). Esimerkiksi jos lopullinen URL on http://statiivi.fi/blogi/2016/8/31/miksi-ja-kuinka-voidella-mainostoimisto - tulee laajennetun tekstimainoksen näkyvän URLin ensimmäiseksi osaksi statiivi.fi. Tämä ei sinänsä ole kovinkaan mullistavaa, sillä Googlen sääntöjen mukaan tähänkään saakka näkyvän URLin alkuosa ja lopullisen URLin domain eivät ole saaneet oleellisesti tai harhaanjohtavasti poiketa toisistaan. Mikä kuitenkin uudessa mainosmuodossa tuo hyötyä lähes kaikille mainostajille on se, että näkyvän URLin alkuosalla ei ole enimmäismerkkimäärää. Tällöin pitkien verkkotunnusten omistajat saavat erityisen paljon etua, kun heidän domaininsa ei syö mainostekstissä sallittujen merkkien määrää.

 Esimerkki: Laajennettu tekstimainos

Esimerkki: Laajennettu tekstimainos

Näkyvässä URLissa on verkkosivuston domainin lisäksi kaksi valinnaista Polku-kenttää. Nämä sijoitetaan URLin alkuosan perään, ja erotetaan toisistaan vinoviivoilla. Esimerkkimainoksessa ensimmäinen Polku-kentän sisältö on ”google-partner” ja toisen ”palvelut”.

 

Kaikki AdWordsin tekstimainokset tulevat siis jossain vaiheessa muuttumaan laajennetuiksi tekstimainoksiksi, joten kannattaa ottaa asia siis haltuun mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Mikäli olet Statiivin asiakas, ei sinun tarvitse tehdä mitään – me muokkaamme mainokset sopiviksi normaalin optimoinnin yhteydessä. Mikäli haluaisit tarjouksen muokkauspalvelusta, pyydä tarjous täältä. Mikäli haluaisit mieluimmin muokata mainoksesi itse, seuraa näitä ohjeita:

 

 Google AdWords- laajennetun tekstimainoksen luontinäkymä

Google AdWords- laajennetun tekstimainoksen luontinäkymä


Google AdWords-tekstimainoksen muokkaaminen laajennetuksi tekstimainokseksi:

  1. Avaa mainos muokkausikkunassa. Saat automaattisesti vanhan mainoksen sijoiteltuna uusiin kenttiin.
  2. Tarkista, että vanhat mainosteksti on sijoiteltu oikein. Tee tarvittaessa muokkauksia.
  3. Tallenna

HUOM! Huomioi, että menetät vanhan mainoksen mikäli muokkaat mainosta edellä mainitulla tavalla. Useimmissa tapauksissa on suositeltavaa säilyttää vanhat mainokset, muun muassa historiatietojen säilymisen ja analytiikan tarkkuuden vuoksi. Mikäli haluat säilyttää vanhat mainokset, avaa mainoksen alasvetovalikko ja valitse ”Kopioi ja muokkaa”.

Tsemppiä mainosten muokkaamiseen (tai kopiontiin ja muokkaamiseen)! Ja mikäli sittenkin haluat käyttää aikasi järkevämmin ja jättää manuaalisen työn muille, ota yhteyttä. Me klikkailemme kampanjasi kuntoon mielellämme.